Ustalanie wysokości opłat

Pewne decyzje, nawet dotyczące wspólnej części nieruchomości, przekraczają kompetencje Zarządu. Do decyzji tych należy określanie wysokości niektórych opłat. W celu ustalenia wysokości wydatków konieczne jest wydanie uchwały przez Wspólnotę.
Głosowanie nad uchwałą może przebiegać bezpośrednio, tzn. podczas spotkania właścicieli lokali lub być oparte o głosowanie indywidualne, które polega na zebraniu głosów od właścicieli poszczególnych lokali. Warto pamiętać, że w tym drugim wypadku informacja na temat treści uchwały musi być w formie pisemnej dostarczona do wszystkich właścicieli.
Ustalenia dotyczące wysokości opłat mogą odnosić się do ubezpieczeń i pozostałych opłat publicznoprawnych – wyjątkiem jest sytuacja, w której każdy z właścicieli pokrywa koszty ubezpieczenia na własną rękę.
Uchwały mogą dotyczyć także kosztów związanych z pracami remontowymi i konserwacją budynku, z opłatami za media dotyczącymi części wspólnej, opłatami za windę lub antenę zbiorczą lub z wydatkami na utrzymanie w nieruchomości czystości. Członkowie wspólnoty podejmują również decyzję odnośnie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu lub Zarządcy.